شما الان این‌جا هستید:

اپیزود ۴۱: علل اصلی پدیدار شدن انحصار در ایران چیست و این پدیده چه مصادیقی دارد؟

پادکست سکه | انحصار، مرتضی زمانیان

اکثر ما تعریفی کلی از انحصار در ذهن داریم: یک کسب‌وکار که بخش بزرگی از بازار یک کالا یا خدمت را در اختیار گرفته و به هیچ وجه تاب و تحمل رقیب را ندارد یا به عبارتی قدرت بیش از اندازه‌ای در تعیین وضعیت بازار دارد. انحصار همیشه به یک شکل ظاهر نمی‌شود و شاید سخت باشد با یک تعریف ساده بود یا نبود انحصار را تعیین کرد. رسیدن ناعادلانه بخش بزرگی از منافع یک کسب‌وکار به گروهی خاص فراتر از مزیت‌های رقابتی، یکی از نشونه‌هایی است که ما را می‌تواند نسبت به وجود انحصار مشکوک کند.

چه مواقعی می‌توان گفت انحصار وجود دارد؟ مدافعان و موافقان وجود و تداوم انحصار در بخش‌های مختلف مانند کانون وکلا، کارگزاری‌ها، صنعت خودرو‌سازی، نانوایی‌ها و… چه دلایل قانع کننده‌ای دارند؟ انواع انحصارات در اقتصاد ایران چه مشکلات و معضلاتی برای کشور ایجاد کرده است؟ نقش هیئت مقررات زدایی و شورای رقابت در مبارزه با انحصار چیست؟

مهمان: مرتضی زمانیان

میزبان: مهدی ناجی
تدوین و تنظیم: ایمان اسلام‌پناه
گوینده: علی رجب‌زاده
تولید محتوا: محمدعلی مردان، محمدحسین مخصوصی
کارگردان: بهداد گیلزاد‌کهن

اسپانسر:
کمپین از ایده تا عمل با ملل | وب‌سایت | تلگرام

اینستاگرام پادکست سکه

لینک آموزش نصب و استفاده از برنامه کست‌باکس

مصاحبه:
قطعه‌ای از مصاحبه علی سعدوندی و امیر سیاح با مجموعه اکو ایران در رابطه با انحصارات

موسیقی:
Lambert – False

به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در telegram
تلگرام
اشتراک گذاری در whatsapp
واتس‌اپ
اشتراک گذاری در twitter
توییتر
اشتراک گذاری در facebook
فیسبوک
اشتراک گذاری در linkedin
لینکدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *