شما الان این‌جا هستید:

جهانی‌شدن (Globalization)

جهانی‌شدن چیست؟

جهانی‌شدن به گسترش جریان محصولات مالی، کالاها، فناوری، اطلاعات و مشاغل در سراسر مرزها و فرهنگ های ملی اشاره دارد. از نظر اقتصادی، وابستگی متقابل کشورها در سراسر جهان را توصیف می‌کند که از طریق تجارت آزاد تقویت شده است.

درک جهانی‌شدن

شرکت‌ها از طریق جهانی شدن مزیت رقابتی در چندین جبهه به دست می‌آورند. آنها می‌توانند با تولید در خارج از کشور هزینه‌های عملیاتی را کاهش دهند، به دلیل کاهش یا حذف تعرفه‌ها، مواد اولیه را ارزان‌تر بخرند، و مهمتر از همه، به میلیون ها مصرف‌کننده جدید دسترسی پیدا کنند.

جهانی شدن یک پدیده اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و حقوقی است.

  • از نظر اجتماعی، به تعامل بیشتر بین جمعیت های مختلف منجر می‌شود.
  • از نظر فرهنگی، جهانی شدن نشان دهنده تبادل ایده‌ها، ارزش‌ها و بیان هنری در میان فرهنگ‌هاست.
  • جهانی‌شدن همچنین نشان دهنده گرایشی به سوی توسعه فرهنگ واحد جهانی است.
  • از نظر سیاسی، جهانی شدن توجه را به سازمان های بین دولتی مانند سازمان ملل متحد (UN) و سازمان تجارت جهانی (WTO) معطوف کرده است.
  • از نظر قانونی، جهانی‌شدن نحوه ایجاد و اجرای قوانین بین المللی را تغییر داده است.


تاریخچه جهانی‌شدن

جهانی‌شدن مفهوم جدیدی نیست. بازرگانان در دوران باستان مسافت‌های زیادی را طی می‌کردند تا کالاهایی را بخرند که برای فروش در سرزمین خود کمیاب و گران قیمت بود. انقلاب صنعتی پیشرفت‌هایی در حمل و نقل و ارتباطات در قرن نوزدهم به ارمغان آورد که تجارت فرامرزی را تسهیل کرد.

اندیشکده موسسه اقتصاد بین‌الملل پترسون (PIIE)، اظهار می‌دارد که جهانی‌سازی پس از جنگ جهانی اول متوقف شده است و کشورها به سمت حمایت‌گرایی حرکت می‌کنند، زیرا مالیات‌های وارداتی را برای محافظت دقیق‌تر از صنایع خود در عواقب این درگیری اعمال می‌کنند. این روند در طول رکود بزرگ و جنگ جهانی دوم ادامه یافت تا اینکه ایالات متحده نقش مهمی در احیای تجارت بین‌المللی به عهده گرفت.

یکی از گام‌های حیاتی در مسیر جهانی‌شدن با توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) که در سال 1993 امضا شد، انجام شد. یکی از تأثیرات نفتا این بود که به خودروسازان آمریکایی انگیزه داد تا بخشی از تولید خود را به مکزیک منتقل کنند تا بتوانند در هزینه های نیروی کار صرفه جویی کنند. نفتا در سال 2020 توسط توافق نامه ایالات متحده و مکزیک-کانادا (USMC) جایگزین شد.

دولت‌ها در سراسر جهان در 20 سال گذشته یک سیستم اقتصادی بازار آزاد را از طریق سیاست‌های مالی و توافق‌نامه‌های تجاری یکپارچه کرده‌اند. هسته اصلی اکثر قراردادهای تجاری حذف یا کاهش تعرفه‌ها است.

دولت‌ها در سراسر جهان در 20 سال گذشته یک سیستم اقتصادی بازار آزاد را از طریق سیاست‌های مالی و توافق‌نامه‌های تجاری یکپارچه کرده‌اند. هسته اصلی اکثر قراردادهای تجاری حذف یا کاهش تعرفه‌ها است.

این تکامل سیستم های اقتصادی باعث افزایش صنعتی‌شدن و فرصت‌های مالی در بسیاری از کشورها شده است. اکنون دولت‌ها بر رفع موانع تجارت و ترویج تجارت بین المللی تمرکز می‌کنند.

طرفداران و مخالفان

طرفداران

طرفداران جهانی شدن بر این باورند که این امر به کشورهای در حال توسعه اجازه می دهد تا از طریق افزایش تولید، تنوع، گسترش اقتصادی و بهبود استانداردهای زندگی، خود را به کشورهای توسعه‌یافته برسانند.

برون سپاری توسط شرکت‌ها، مشاغل و فناوری را برای کشورهای در حال توسعه به ارمغان می‌آورد که به آنها کمک می کند تا اقتصاد خود را رشد دهند. طرح‌های تجاری با حذف محدودیت‌های مربوط به عرضه و تجارت، تجارت فرامرزی را افزایش می‌دهند.

جهانی شدن عدالت اجتماعی را در مقیاس بین المللی نیز ارتقا داده است، و طرفداران گزارش می‌دهند که توجه آن را بر حقوق بشر در سراسر جهان متمرکز کرده است که در غیر این صورت ممکن است در مقیاس وسیع نادیده گرفته می‌شد.

مخالفان

یکی از نتایج واضح جهانی شدن این است که رکود اقتصادی در یک کشور می تواند از طریق شرکای تجاری خود یک اثر دومینویی ایجاد کند. به عنوان مثال، بحران مالی 2008 تأثیر شدیدی بر پرتغال، ایرلند، یونان و اسپانیا داشت. همه این کشورها اعضای اتحادیه اروپا بودند، که باید برای نجات کشورهایی که دارای بدهی هستند، که پس از آن با نام اختصاری PIIGS شناخته می شدند، وارد عمل می‌شدند.

مخالفان جهانی‌سازی استدلال می‌کنند که این امر باعث ایجاد تمرکز ثروت و قدرت در دستان نخبگان کوچک شرکتی شده است که می تواند رقبای کوچکتر را در سراسر جهان از بین ببرد.

جهانی شدن با ناپدید شدن کل صنایع در مکان های جدید خارج از کشور به یک موضوع قطبی در ایالات متحده تبدیل شده است. به عنوان یک عامل اصلی در فشار اقتصادی بر طبقه متوسط دیده می‌شود.

خوب یا بد، جهانی شدن همگن‌سازی را افزایش داده است. استارباکس، نایک و گپ بر فضای تجاری در بسیاری از کشورها تسلط دارند. وسعت و گستردگی گسترده ایالات متحده، تبادل فرهنگی بین کشورها را عمدتاً به امری یک طرفه تبدیل کرده است.

این مطالب توسط تیم دانشجویی پادکست سکه تهیه شده است و خالی از اشکال نیست، می‌توانید در صورت تمایل در بهبود آن‌ها کمک کنید.

به اشتراک بگذارید

تلگرام
واتس‌اپ
توییتر
فیسبوک
لینکدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *