به قلم: علیاصغر قائمینیا
چندی پیش جناب آقای دکتر تیمور رحمانی مهمان اپیزود ۲۷ پادکست سکه در صفحه شخصی خود در یک شبکه اجتماعی عنوان داشتند که بیتکوین میتواند پول باشد به شرطی که مورد اقبال عموم مردم قرار بگیرد. یعنی اگر مردم تصمیم بگیرند که بیتکوین پول باشد٬ بیتکوین پول خواهد بود و بدین ترتیب نیازی نیست که پول ذاتا ارزشمند بوده یا ناشر معتبر داشته باشد. ضمن احترام به ساحت جناب آقای دکتر رحمانی که استاد بنده در مقطع کارشناسی نیز بودهاند٬ این سوال پیش میآید که آیا واقعا نظریات مرسوم پول و بانکداری در اقتصاد توانایی تبیین این واقعیت را دارند؟ یا طبق معمول اقتصاد نئوکلاسیک با قدرت هاضمه اعجاب انگیزی که دارد٬ اشکال جدید پولی را نیز در دل نظریات خود هضم خواهد کرد؟ پاسخ به این سوال چند قسمت دارد:
- متالیسم (فلزگرایی) اشاره به دیدگاهی دارد که معتقد است پول باید ارزش ذاتی داشته باشد. این دیدگاه با ایجاد فیات مانی و پول بدون پشتوانه حقیقی دولت منسوخ شد و دیدگاه چارتالیسم پولی مورد اجماع اقتصاد قرار گرفت که طبق آن پول٬ چارتا یا ژتونی است که پشتوانه آن ناشر معتبر است. بنابراین تا وقتی که دولت اعتبار داشته باشد پول آن نیز معتبر است٬ ولو اینکه انتشار پول بدون پشتوانه ادامه پیدا کند. بیت کوین به مثابه پول٬ نه پشتوانه حقیقی دارد و نه ناشر معتبر٬ بنابراین میتوان گفت بیت کوین منسوخ کننده نظریه چارتالیسم است همانطور که ظهور اسکناس٬ رویکرد فلزگرایی را کنار زد. نظریات پول گرایان نظیر فریدمن نیز در بهترین حالت تولید ناخالص ملی را به عنوان پشتوانه پول معرفی میکند و همچنان گزارهای را نمیتوان در تثلیث مقدس اقتصاد (خرد-کلان- سنجی) یافت که ناظر بر تایید پول بدون پشتوانه باشد.
- جان سرل فیلسوف تحلیلی معاصر امریکایی با تکیه بر مفهوم واقعیت اجتماعی معتقد است در تعریف پول، به کلمه «پول» احتیاج نداریم. کافی است کسی معتقد باشد هویتهای مورد بحث واسطهی مبادله، منبع ارزش، و وسیله پرداخت قروض و حقوق در برابر خدمات هستند. به طور ذاتی واقعیت اجتماعی بدون واقعیت طبیعی وجود ندارد. یک اسکناس بیست دلاری امکان ثابتی است برای پرداخت در برابر چیزی؛ یعنی طی یک عملکرد اجتماعی پول در طی زمان هویت خود را پیدا میکند.
- گئورگ زیمل جامعه شناس و نویسنده کتاب مشهور «فلسفه پول» معتقد است پول٬ ارزش چیزها، بهدور از خود آن چیزها است. پول، مبادلهپذیریِ خالص اشیاء، و رابطهای بین چیزها است؛ رابطهای که علیرغم تغییرات در خود آن چیزها، پایدار باقی میماند. پول خدمات خود را وقتی بهتر ادا میکند که صرفاً پول نباشد، یعنی وقتی فقط نمایش ارزش چیزها به شکل انتزاعی محض نباشد. پول نوعی «جامعهزیستی» و نه یک «شیء» است. پول فقط نوعی مطالبه علیه جامعه است. پول فلزی که معمولاً در تضاد محض با پول اعتباری تصور میشود، در عمل دو پیشفرض مربوط به اعتبار را با خود دارد که به شکل خاصی در هم تنیدهاند. نخست آنکه درونمایه فلزی پول را معمولاً نمیتوان در معاملات نقدی راستیآزمایی کرد و این نقص در عمل با مشخصههای ثانویهای تأیید میشود که توسط مرجع ناشر پول، روی سکه حک شده است. دوم اینکه مردم باید «اعتماد کنند» که این ژتونهای ارزش، ارزش خود را حفظ خواهند کرد. این اعتماد به حفظ ارزش میتواند مبتنی بر احتمالات عینی باشد ولی چنین اعتمادی فقط شکل ضعیفی از دانش القایی است. پول، نمایانگر مبادلهپذیری است ولی نمیتواند «نتیجه فرایند مبادله» باشد. در عوض پول فقط میتوانسته از ارزشهای از پیش موجود، شکل بگیرد.
- جفری اینگام جامعه شناس سرشناس انگلیسی و نویسنده مقالات و کتب مختلف در خصوص فلسفه پول اعتقاد دارد پول در اصل یک معیار انتزاعی برای ارزش است. پول دربرگیرندۀ یک مطالبه یا اعتبار است. پول حکومت یا مرجع قدرت است که مبنای اصلی شکلگیری و استواری پول محسوب میشود. پول در فرآیند اقتصادی، خنثی نیست.
مرحوم علامه طباطبایی (ره) فلیسوف معاصر شیعه در رساله اعتباریات خود مینویسد: اصل اختصاص پیش از اجتماع، به اصل ملک پس از اجتماع تغییر مییابد، سپس انسان به دلیل تنوع نیازها، تبدیل را در آنچه که داراست، اعتبار مینماید و از آنجا که دیگری نیز به چنین اعتباری رسیده است، مبادله به صورت بینالاذهانی اعتبار میشود. اما از آنجا که لزوماً تعادلی بین نیازهای دو طرف وجود ندارد «پول» به عنوان واسطهی مبادله اعتبار میگردد. پول به مثابه اعتبار، از یک عمل ذهنی منتج شده و وجود حقیقی ندارد. اما این اعتبار به دلیل یک نیاز شکل گرفته است و آن نیاز به مبادله است و به موازات پیچیدهشدن این نیاز، اعتبار پول نیز پیچیدهتر شده است.
به طور کلی از منظر فلسفه اجتماعی پول یک نوع قرارداد اجتماعی است و ماهیتی اعتباری دارد. پول نیازی به این ندارد که توسط دولت پول نامیده شود و چیزی که به عنوان واسطه مبادله در بین مردم درجریان باشد٬ قرارداد نانوشتهای خواهد بود که پول نام دارد. از این حیث میتوان پذیرفت که رمزارزها با مقبولیت مردم و انجام هر سه وظیفه پول٬ پول باشند چنانکه امروزه بیتکوین به عنوان واسطه مبادله در دست مردم قرار دارد.
همانطور که ملاحظه میشود هرقدر نظریات پولی متعارف در تشریح پول بودن بیت کوین ناتوان هستند٬ نظریات فلاسفه اجتماعی به خوبی از عهده این موضوع برآمده اند. بنابراین فحوای کلام جناب آقای دکتر رحمانی در مورد پول بودن بیت کوین هرچند درست است اما نمیتوان چنین کلامی را از نظریات اقتصادی متعارف استنباط کرد. بیتکوین برای کسانی که صرفا میخواهند دنیا را از زاویه اقتصاد و به خصوص اقتصاد نئوکلاسیک ببینند هرگز پول تلقی نمیشوند٬ هرچند به صورت روزافزون در جامعه شاهد مبادله آن به جای پولهای رایج باشند!
همچنین پادکست سکه در اپیزود ۴۲ پادکست سکه گفتوگویی را پیرامون پول خصوصی با امیر جوادی انجام دادهاست که پیشنهاد میکنیم آن گفتوگو را بشنوید.